Steun voor vier ontmoetingsplekken in Maashorst

Geplaatst op donderdag 7 december 2023

Bron: Communicatie

Het Wapen van Reek, Muzerijk Uden en Phoenix in Schaijk krijgen van de gemeente Maashorst een eenmalige subsidie om de gestegen exploitatiekosten te kunnen opvangen. Dat besloten burgemeester en wethouders van Maashorst. De Balans in Uden ontving eerder al ondersteuning.

De exploitatiekosten stegen in 2023 fors, eerder al trokken deze gemeenschapshuizen daarvoor aan de bel bij de gemeente. De gemeenteraad besloot daarom in juli om hiervoor middelen beschikbaar te stellen. Het Wapen van Reek krijgt 22.000 euro subsidie, voor Muzerijk is 58.600 euro en voor de Phoenix 18.700 euro subsidie beschikbaar. Eerder dit jaar ontving ook De Balans een eenmalige subsidie van 100.000 euro voor hetzelfde doel.

Hogere kosten

De oorzaak van de hogere exploitatiekosten ligt in diverse zaken. Zoals hogere personeelskosten door stijgende salarissen en de stijgende prijzen van voedingsmiddelen. Ook teruggelopen inkomsten, doordat bezoekers minder te besteden hebben spelen een rol. Daarvoor was door deze gemeenschapshuizen/multifunctionele accommodaties (MFA’s) meer begroot. Daarnaast werden ook de incidentele huuropbrengsten wat ambitieus begroot.

Ontmoeting

Wethouder Harold van den Broek: “Deze ontmoetingsplekken in de kernen zijn belangrijk voor Maashorst. Betaalde en onbetaalde professionals en vrijwilligers werken hier samen, mensen kunnen elkaar ontmoeten en leren kennen. Hiermee wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan het verbeteren van de leefbaarheid in onze kernen.”