Vanuit de raad: “Betrokken en integer. Verander dat alsjeblieft nooit.”

Geplaatst op vrijdag 5 april 2024

Raadslid Ruud Geerders is dertig jaar raadslid. Hiermee staat hij op de gedeelde tiende plaats in de lijst van langstzittende raadsleden in Nederland. Wat een bijzondere mijlpaal! Een mijlpaal die niet ongezien voorbij mocht gaan, vond de rest van de gemeenteraad. Daarom zetten zij Ruud aan het eind van de raadsvergadering van 4 april in het zonnetje. Een terugblik.

“Toen jij aantrad als raadslid, waren vijf mensen die nu in de raad zitten, onder wie jouw fractiegenoot Mike de Ridder, nog niet eens geboren.” Zo sprak burgemeester Hans van der Pas raadslid Ruud Geerders toe, die dertig jaar raadslid is. Het illustreert wat voor lange tijd dit is. Er zijn maar weinig raadsleden die hem dat nadoen. Sterker nog, Ruud staat hiermee op een gedeelde tiende plaats in de lijst van langstzittende raadsleden in Nederland. Een nummer-1 positie lonkt, zou je zeggen, maar dat is niet zo, “want die positie is in handen van iemand die al 50 jaar lid is.”

Ruud

In dertig jaar tijd blijft niets hetzelfde. Ruud startte in Uden, in de coalitie en maakte nog mee dat wethouders in de gemeenteraad zaten, het zogeheten monistisch systeem. Nu is hij raadslid in Maashorst, bij de oppositie en is de politiek een dualistisch systeem. Maar Ruud is onveranderd gebleven: zijn kritische blik, zijn korte betogen en puntige uitspraken waardoor hij soms een beetje nors kan overkomen. Een man van principes en stiekem ook met een klein hartje, die het niet schuwt om zijn emoties te laten zien als een gewaardeerde partijgenoot afscheid neemt.

Dit onderschrijft ook raadslid Karin Francken in een zeer persoonlijke speech. “Ad rem en altijd vanuit het hart. Met jouw uitspraken heb je me, vooral in het begin, weleens van mijn stuk gebracht. En vaak moest ik mijn gezicht ook in de plooi houden vanwege je gemompel dat niet voor het grote publiek bedoeld was, maar wél zes stoelen verderop nog werd gehoord.” Ze gaf Ruud een duidelijk advies mee: “Ik ken geen mensen die zich na dertig jaar nog steeds zo vol overgave storten op het raadswerk. Ik ken ook niemand die daarin zo betrokken en integer is als jij. Verander dat alsjeblieft nooit.”

Partijgenoot Mike de Ridder roemde alle lessen die hij en zijn partijgenoten van Ruud hebben geleerd en beloofde als jonge, verse wind Ruuds filosofie voor te zetten. Dan neemt Ben Maathuis het woord. Hij tovert een klein, ingepakt presentje tevoorschijn met de mysterieuze woorden: “Als je het uitpakt, zie je een naam van een dorp staan waarvan jij wellicht denkt dat het niet bij Maashorst hoort. Ik wil je vragen het te bewaren tot zeker is dat deze kern bij Maashorst blijft. En als dit niet zo is, dan wil ik het cadeautje graag weer terug.” Er volgt luid gelach en ook de snor van Ruud krult geamuseerd omhoog.

“Ik had hier absoluut niet op gerekend. Wie viert er nou dertig jaar raadslidmaatschap?” reageert Ruud. “Maar ik zal jullie geruststellen. Ik streef er niet naar om verder in de top tien te komen. Over twee jaar houd ik ermee op en ga ik wandelen met mijn vrouw, aan de Middellandse Zee.” Dan is het tijd voor de borrel. Niet in het gemeentehuis, zoals anders, maar in café ‘t Udenaartje. Principieel als Ruud is, gaat hij na een raadsvergadering altijd naar dit café, zodat hij niet op kosten van de inwoners drinkt. Voor deze ene keer steken zijn mederaadsleden daar een stokje voor, maar dan wel in ’t Udenaartje. Proost!

De gemeenteraad bespreekt onderwerpen en neemt beslissingen namens alle inwoners. Dan is het logisch dat inwoners tussentijds ook kunnen zien wat de raad allemaal doet. Daarom deelt de raad regelmatig achtergrondverhalen, zoals deze. Zo kun jij, als inwoner van onze mooie gemeente, eenvoudig een kijkje nemen in de keuken van de gemeenteraad. Veel leesplezier!